I like Drive :)

Tuesday 18 June 2013


Assalamualaikum buat sahabat setia disini..


‘haritu ko balik kampung naik apa?’

‘naik kete la’..

‘naik kete mana? Sapa bawak?’

‘naik kete Honda abah tu la.. la, kita la yang bawak.. napa?’

‘ko biar betul.. ko drive sorang dari ipoh ke segamat ke?’

‘ha’ah la.. kan kita balik 3 orang je.. dah tentu mak mana tahu bawak. Iti kan dah sah-sah xde lesen lagi’..

‘aku macam tak caya je ko bawak sorang.. betul.’

‘laaaa... tak caya napa?’

‘jauh kut..’

Amboi..tetiba berdialog kan..haha.. teringat pula ayat kat atas tu masa call sorang cousin ni. Cousin saya lelaki. Sebaya adik saya yang recruit tentera tu. Tetiba je dia tanya saya balik kampung kenduri haritu naik apa.. adeh. Funny je. Dengan gaya sembangnya.

Bolehnya dia tak perasan saya balik 3orang je. Abah xdapat nak ikut sebab kerja. Pastu time kenduri haritu, kat kawasan taman saya tu pun tiap hari ada kenduri kawin. Maka abh kena la jadi wakil kat sana. Saya dan mak balik kampung. Adik lelaki pula wakil untuk kawan dia. Fuhh, berderet orang kawin haritu.

Yang kelakar dia tak perasan saya parking kereta kat mana. Boleh pula dia ingat saya naik bas. Adoiyai.. idak ler saya nak naik bas. Saya jenis pening + muntah kalau naik kenderaan awam, kenderaan orang & juga kenderaan sendiri kalau bukan saya yang drive la..hehe

Bukan nak tunjuk riak ye. Tak sama sekali. Selalu sangat saya dengar, bila orang tanya balik kampung sapa drive, bila sebut saya yang drive mesti orang pelik. Macam tak percaya. Aik, dah kenapa camtu. Saya dah besar panjang dah. Dah ada lesen pun. Saya dah 25tahun dah tau.. L

Orang cakap tak caya saya drive sebab saya ni nampak kecik macam budak-budak. Hahaha. Funny je.. yela, tak semestinya orang berbadan kecik xleh nak drive kan? Betul tak? Tapi 1 je saya ni, kalau drive seat nak kena tarik ke depan sampai habis, kalau tak, takleh nak tekan pedal minyak, break sume tu..kih kih kih

Haritu masa balik kampung saya balik ber-3 je. Macam tak percaya juga bila drive tu. Hehe. Yela, selalu kalau drive, mesti ada sorang driver lagi dalam 1 kete tak pun ada seorang lelaki ke kan. Means kalau jadi pape, tak la kalut sangat kan? Kut la tetiba saya tak larat ke. Tapi saya ni kalau kata drive, dari ngantuk terus segar. Dari pening terus elok. Tu yang ajaib tu.

Pastu mak sendiri pun tak caya..huahaha.. apa kes ni. Yela, kalau ikut kan, kete abh tu suka buat hal. So, haritu sebelum balik kampung nekad suh abah service. Kalau nak bawak kete wira yang saya pakai hari-hari ni, macam dah uzur skit. Risau juga.
Dan nak balik ipoh pun suh abang sedara check kan kete tu lagi. Alhmdulillah.. selamat juga.

Saya nekad untuk ada keberanian dalam driving sebenarnya. Ada kisahnya. Abh saya ni kalau drive je, mesti cepat ngantuk. Nak-nak dulu masa saya xde lesen lagi, memang takut. Mak perhati je abh. Saya ni ngantuk2 pun tahan mata juga. Risau yang maksimum katakan.

Start habis spm, saya belajar computer dulu. Pastu baru ambik lesen kete, motor. Pastu nak jadikan cite, abh suh habiskan belajar lesen moto dulu, tapi saya bantai habiskan belajar lesen kereta. Hehehe.

Sebab saya nekad, raya tahun tu (2006) saya dah boleh drive. Dah ada lesen. Kalau abh tak larat, saya boleh ganti. Pastu saya ingat lagi, baru pegang lesen 3bulan, abh bagi saya bawak kat highway. Excited + cuak. Mula-mula tu macam tak percaya sebab abh bagi drive. Yela, highway kan. Jalan kan sibuk. Masa tu. Kalau jalan kawasan taman tu, hari-hari saya curi bawak. :p

Start dari situ la saya tanamkan keberanian untuk memandu. Sebab saya tahu, selama mana pun nak suh ayah saya drive. Orang tua kan kadang tu cepat je letih, ngantuk. Nak-nak drive dalam cuaca yang panas.

Masa tahun 2006 tu, masa tu ada 1 kete je. Pastu adik yang lelaki balik kampung dulu naik keretapi. Nak buat macam mana. Kereta tak muat. Masa tu abh dalam masa yang sama nak uji saya bawak kat highway. Masa lalu tepi lori, terasa je macam kena tolak. Hehe. Masa mula-mula drive dulu, kalau 100km/j tu dah kira laju dah. Kalau sekarang, tu macam slow je.. :P

Start tahun 2008 masa tu dah ada 2 kereta. So balik raya 2 kereta la. Dari situ saya kuatkan hati. Saya sorang je drive. Abh drive kereta lain. Tapi kami saling follow la. Masa tu jangan cakap la, sampai kampung, sejuk tapak tangan tau. Sebab tak percaya sampai juga akhirnya.

Dan tahun lepas sebelum en.tunang nak ke lubnan, saya ikut dia balik kampung dia. Sebab dia nak buat kenduri kan. Lagipun tak salah rasanya. So, kami balik ber-2 je. Mula-mula tu dia jumpa saya kat ipoh la. Jumpa mak abh. Pastu nak balik kampung dia, saya drive. First time saya drive sorang dari ipoh ke Melaka. Tak silap saya dalam 4jam je saya drive. Laju sangat ke eh? Ke standard time sampai dalam masa 4jam?

Seumur hidup belum pernah drive sendiri. Nak-nak saya ni tak cekap bab jalan. Redah aje la. Selalu follow kereta family je. Kali ni nekad untuk berdikari. Start dari tu la, saya dah berani nak drive ipoh ke segamat. Means tanpa follow sapa-sapa. Tapi mesti ada peneman la kat sebelah. Kalau sorang-sorang, belum pernah buat lagi. Hehe

Bila orang tanya, tak takut je drive jauh-jauh, jawapan saya senang je. Buat apa nak takut. Kita kena berdikari. Kalau dah kawin pun, tak kan nak harap suami semata-mata. Nak-nak  pula macam saya sendiri. My future husband tentera, mungkin nanti dia xde 24jam dengan kita kan? Jadi kita kenalah kuatkan hati kita.

Mungkin dari kata-kata tu la, saya cuba untuk berani. Saya tak nak bergantung harap pada orang. Kalau saya boleh pergi sendiri, saya usahakan. Melainkan la kalau kita sakit ke, tak sihat kan. Sebab ada juga saya tanya kawan-kawan lain, jawapan dorang, kalau dah kawin suami ada, suh la suami hantar. Kalau suami tu kerja boleh masa sama ngan kita xpelah, kalau emergency, tak ke parah?

So, tu la kisahnya saya yang suka drive..hehe.. kalau nak drive jangan takut-takut. Rugi tau. Lagipun bila kita diberi peluang untuk memandu ni, gunakanlah kelebihan tu. Tak semua orang berpeluang.

Saya buang rasa takut dalam diri sebab niat saya, saya nak ada lesen sendiri dan berdikari. insyaAllah. Dan salah 1 sebab kenapa saya nak sangat ada lesen, kalau orang lain yang drive, saya mesti pening. dan paling best bila drive ni, kita senang nak keluar mana-mana..hehe


* time ni kucing-kucing pun hangkut bawak balik kampung sekali *


12 comments

  1. cik nor baru blajar bawak kete balik..lesen dah 10thn..hihik

    ReplyDelete
  2. normi nieza :
    -aloh3..yeke..xpe..jnji blh bawak..hehe

    ReplyDelete
  3. betul tu. sampai bila kita nak takut kan. mula2 mmg rasa nervous. tapi bila dah lama2, alah bisa tegal biasa :)

    ReplyDelete
  4. hah ko.. amek ko entry pnjg berjela.. sekarang lau balik kmpung pon alise yang drive.. kalau abah yang drive.. lubang pon bedal jek.. alise plak yang tekan brek..

    ReplyDelete
  5. Kagum dengan keberanian dan semangat kak Mimie! Arol nie dah lama tak drive, rasa macam takut-takut pulak. Tapi lepas baca entri nie, rasa semangat pulak. Betul jugak tue, sampai bila nak takut kan? :)

    P/S: Arol dari kecik, kalau naik kereta jek mesti tidur. Orang lain takut nak suruh Arol drive. Hehehe! :D

    ReplyDelete
  6. sue-rya qistina :
    -hehe..betul2..baru rasa bngga ngan diri sendiri kan.. ;)

    siti alfakhishah aman :
    -hehe..amboi, sampai macam tu sekali ye..kalau kita pula, tak dan elak, lanyak je..pastu dgr la ceramah free..heee

    arol mubin :
    -haha..malu..ada yang terkagum ye.. ala, tak perlu takut2 arol..rugi tau.. ;)
    hehe..pasni xleh kuat tido ye..hihihi

    ReplyDelete
  7. satu kelebihan kalau boleh drive jejauh...n'way,kalau aku ske dok blakang jer...ader drebar!!!hakhakhak!!!

    ReplyDelete
  8. pheonix :
    -ala..dok belakang tak best la..tak adventure la..haha.. :p

    ReplyDelete
  9. Bagus Mimie ni. Akak paling jauh pernah drive pun ke Port Dickson. Family tak pernah lepas akak drive jauh2 sebab risaukan akak.hehe

    ReplyDelete
  10. mak ain tak bape nak kasik bawak kete walaupun dah berlesan bertaun dah...last2, masa praktikal...hamek kau...terus blh bwk kete, hehehe...kalau dah nekad...

    ReplyDelete
  11. skrg ayut dh bawak kete...rase ye mmg best kot bawak kete..hahahha..cume mmg penat klu long journey.. :)

    ReplyDelete
  12. Paling jauh saya drive dari Cyberjaya ke MV...hehehe..nak kena confident klo nak drive area KL nih.

    Amboiiiii...syoknya kucing2 tu naik keta. Elok dia plak yer.

    ReplyDelete