Kesalahan Menyambut Hari Lahir

Tuesday 17 December 2013

Assalamualaikum, selamat pagi..

terperasan entry ni kat facebook.. share untuk peringatan kita bersama..


alhamdulillah.. setakat ni bila tiba hari lahir seseorang, saya jarang sangat nak wish 'selamat hari jadi'.. dulu masa sekolah adalah.. tapi bila dah habis sekolah, dah kenal dunia IT, godek maklumat sana sini, saya hanya akan sebut 'selamat hari lahir', walaupun kawan saya tu bangsa lain..

meniup lilin. setakat ni saya tak pernah sambut hari lahir. kalau ada pun seingat saya masa tingkatan 4, mak buatkan kek oren kismis. then buh krim sikit-sikit. tu je. xde lilin pun.

bab balik telur & tepung. alhamdulillah, setiap kali tiba hari lahir saya tak pernah kena atau buat pada orang. dari zaman sekolah lagi. selalu tengok je kawan-kawan buat camtu. bagi saya dorang buat pembaziran. makanan pula tu. kan dilaknat Allah. even untuk suka suka!..

adik saya pernah kena. pastu ada juga kawan2 dia sembang kat fb pasal nak baling telur & tepung. last-last saya cakap, baik bagi je saya tepung sepeket, telur 5 biji, dah boleh buat kek sebiji tuk makan. 

jangan terlalu ikut budaya luar even untuk enjoy. orang kat luar sana *bangsa lain* seronok tau tengok kita join adat budaya mereka.. beringatlah ye..


dalam kita tak sedar.. ..

15 comments

  1. Betul tu. Saya pernah juga baling telur masa zaman sekolah la. Sekarang takda dah. Pengalaman mendewasakan kita. =)

    ZH Blogger

    ReplyDelete
  2. budaya yg mmg bdk sekolah terikut2... entah apa pekdah dok buat gini entah la...

    ReplyDelete
  3. btl tu mimie..kita pun pernah sekali je smbut birthday masa tu keci lagi..

    ReplyDelete
  4. kadang-kadang kita mudah lupa.....

    ReplyDelete
  5. nasib la xpernah buat bnda2 tu semua..:)

    ReplyDelete
  6. Boleh sambut tapi biar kena caranya

    ReplyDelete
  7. betul tu. selalunya beli kek pastu makan tak pon jamu orng lain maan smpena ualngtahun kelahiran

    ReplyDelete
  8. ehem2 nice entry. memang kena dgn jiwa sbb birthday da nak dkat da ni. hehe

    ReplyDelete
  9. ida selalu wish happy birthday jer .. ehh thanks sharing ..:))

    ReplyDelete
  10. lepas ni taknak tiup lilin dah .. :(( thanks for the information .. kalau tidak , kite tak perasan semua tu .. :)))

    ReplyDelete
  11. Sya pun xde cmtu..kecik dlu ada kut.hehe..tp skrg adiah sya mau la.hehe

    ReplyDelete
  12. betul.. banyak yang dalam internet ni berfaedah utk menjadikan kita insan yagn lebih baik... Moga kita akan perbaiki dari masa ke masa...

    ReplyDelete
  13. thanx mimie :)
    alhamdulillah yg kedua n ketiga tu xbuat..cuma yg 1st mungkin pernah terlepas kata selamat hari jadi.

    ReplyDelete